Blogger Widgets

MENIURI FESTIVE

PENTRU CRACIUN SI ANUL NOU

PAINE, PIZZA , ALUATURI SARATE

PREPARATE DIN CARNE TOCATA

PREPARATE DE POST

Arhivă

FOTO REPORTAJE

DIVERSE, UTILE

toateBlogurile.ro
SEO Romania

Siteuri non-culinare

APERITIVE FESTIVE

PREPARATE FUNNY PENTRU COPII

PREPARATE TRADITIONALE DE PASTE

PENTRU CAMARA

CIORBE SI SUPE

PREPARATE DIN CARNE

GARNITURI PENTRU FRIPTURI

PREPARATE DIN PESTE SI FRUCTE DE MARE

PREPARATE TRADITIONALE

PREPARATE OVO-LACTO-VEGETARIENE

13 noiembrie 2008

Cateva notiuni de baza pentru o fotografie reusita - exclusiv pentru incepatori


I-am promis dragei Ina ca voi scrie si voi publica cate ceva din cunostintele mele in arta fotografiei si in mod special referitor la fotografia produselor culinare.

Si pentru ca sigur nu voi putea cuprinde multe din informatiile pe care ar trebui sa vi le transmit, va voi recomanda, catre sfarsit, cateva linkuri utile, in completare.

Si acum, as incepe cu un sfat: nu dati vina pe aparat pentru nereusita fotografiilor! Cunoscatorii in domeniu vor zambi sarcastic in fata unei asemenea motivatii.

Ca sa intelegeti de ce, am sa redau in continuare un citat din "how to Make Great Photographs":
“Un bun fotograf face fotografii bune chiar si cu o camera de unica folosinta, careia ii cunoaste posibilitatile si limitele. Pe de alta parte, se fac zilnic numeroase fotografii proaste folosind camere scumpe de catre oameni carora le lipseste pasiunea si viziunea, indiferent de cate cunostinte tehnice poseda sau cat de performante sunt obiectivele lor. Ansel Adams spunea: "nu e nimic mai rau decat o fotografie clara dupa o idee confuza".
Oamenii, iar nu masinile de scris, scriu romanele. (…. ) Fotograful, si nu camera face fotografia. Alegerea unei camere fotografice nu are nimic de a face cu asta!“

Am primit numeroase intrebari referitoare la modul cum au fost realizate fotografiile din acest blog, ce aparat si ce programe folosesc.

Raspunzand acestei intrebari pe multe dintre voi am sa le dezamagesc, pentru ca nu folosesc un aparat performant. Am un aparat Sony T10, de buzunar. Este bun dar nu este performant. Este insa suficient pentru ce am eu nevoie si am invatat cum sa scot performanta cu el.


Dar destul despre mine. Iata in continuare cateva informatii pe care le cred importante si vreau sa vi le transmit!

Primul pas si cel mai important este:

Planificarea sedintei foto


Orice sedinta foto trebuie sa inceapa cu o planificare.

Primul punct al planificarii este sa stabiliti ce anume vreti sa fotografiati.
In speta, vreti sa fotografiati doar ingredientele si produsul final, sau vreti sa fotografiati si etapele procesului de executie ale produsului. Este important sa hotarati de la inceput acest lucru, deoarece spatiul de fotografiere trebuie amenajat corespunzator si este de preferat sa fie acelasi pentru toate sedintele foto, pentru ca in acest fel veti putea controla si mentine constanta calitatea fotografiilor.

Daca doriti sa fotografiati doar ingredientele si produsul final, este simplu: amenajati intr-un colt al bucatariei, ori intr-un alt loc din casa, un spatiu curat si bine iluminat.

Daca doriti sa fotografiati si etapele intermediare trebuie sa fiti constiente ca daca spatiul de fotografiere este locul unde intindeti coca sau unde fierbeti mancarea, nu veti reusi sa realizati fotografii bune in mod constant, riscand totodata sa deteriorati aparatul foto, umplandu-l de stropi sau pulbere de faina. Sigur ca puteti fotografia si aceste etape dar in conditii speciale de amenajare, cu softbox-uri si cu aparate performante fixate sau manipulate de catre terte persoane de la distanta.

Si eu am facut greseli la inceput, dar dupa ce am participat la cateva ore de curs si la cateva workshopuri am invatat in primul rand ce nu trebuie sa fac.

Referitor la aparatul foto

Aparatele foto, indiferent de cat de performante sunt, au cateva setari care nu trebuie ignorate.
Incepeti prin a citi si reciti cartea tehnica a aparatului.
Nu folositi setarile automate, invatati-va sa folositi cat mai mult setarile realizate manual.
O poza facuta cu setari manuale - obtinuta din aproape in aproape - va fi in mod sigur spectaculoasa comparativ cu una facuta in mod automat.

Este necesara folosirea unui trepied, oricat de mic, simplu sau ieftin ar fi. Utilizarea trepiedului face ca imaginea sa nu fie miscata.

In momentul in care sunteti atente la mancarea de pe aragaz sau mainile va sunt pline de faina si nu puteti tine aparatul cu ambele maini, trepiedul va va ajuta sa pastrati aceeasi pozitie de fotografiere si la urmatoarele cadre.

Lumini si umbre

Luminile sunt ESENTIALE in orice fotografie.
Tipul de lumini si modul cum le amplasam constituie factorul principal care determina atat calitatea tehnica cat si artistica a fotografiei.
Va recomand sa nu folositi blitzul incorporat al aparatului. Folositi ori lumina naturala, ori niste simple veioze de birou.
Evitati lumina de neon care va transforma munca voastra intr-o imagine cu reflexe albastrui care poate sugera o mancare stricata si aici ma refer la carne si produse din carne, unt, frisca etc.
Nu folositi in niciun caz lumina combinata: neon + bec cald (lumina rece cu lumina calda).
Setati aparatul foto intotdeauna la butonul care indica balansul de alb si care trebuie sa fie potrivit pe tipul de lumina folosit: beculet, neon, flash, nori, soare.
Folosirea balansului de alb pe automat sau pe o pozitie incorecta va determina scaderea calitatatii imaginii cu cca 20-30%.

Eu va recomand folosirea a doua lampi cu bec mat de putere cat mai mare. Cu una sa luminati produsul si cu una sa luminati in spatele produsului, simuland "lumina de contur" si in acelasi timp iluminarea fundalului.

Abordarea fotografiei

Fotografia trebuie abordata din doua directii: una tehnica, descriptiva, informativa si alta artistica, implicand si putina creativitate.
Aspectele artistice dau valoare fotografiei. Insa, oricat de genial de creative ati putea fi, fara experienta nu veti putea realiza fotografii impresionante. Deci, exersati si comparati si nu va multumiti niciodata cu ce ati reusit. Trebuie sa va doriti sa performati cu fiecare fotografie.

Prelucrare finala

Toata lumea prelucreaza imaginile din aparatul foto. Unii mai mult, altii mai putin.
Cei mai mari fotografi din lume prelucreaza si chinuie fotografia pe calculator mai mult decat o fac pustii care imping la extrem folosirea programelor de prelucrare.
Fara a exagera, pentru ca de cele mai multe ori aducerea imaginilor catre perfectiune trezeste neincredere in produs, a lasa totusi imaginile luate din aparat necorectate inseamna ori profesionalism de inalta clasa, ori ignoranta.

Prelucrarea imaginii pe calculator se face in doua etape.
Resize: aducerea fotografiei la dimensiunile de care avem nevoie.
Aici cea mai buna solutie este sa dimensionati fotografia ca sa se potriveasca spatiului unde va fi mplasata. Imaginile trebuie reduse la numarul de pixeli ai spatiului de postare si nu trebuie lasata la rezolutia maxima oferita de aparatul foto, pentru ca timpul de incarcare pe calculatorul vizitatorului se va mari considerabil.
Color corection: corectiile de culoare care trebuie facuta cam in 90% din cazuri.
Corectii recomandate:
autolevels: majoritatea programelor de editare foto (photoshop, correl photopaint, gimp etc.) care permit corectarea nivelelor de culoare si echilibrarea lor pe canalele rgb. Este recomandat sa folositi "propunerile" de editare foto pentru ca ele vor corecta zonele intunecoase, luminoase si va aduce un echilibru la zonele intunecoasa si luminoase din fotografie (autocorection, autolevels etc.).
O alta prelucrare importanta a imaginii consta in retusarea, eliminarea obiectelor, punctelor nedorite din imagine.
Puteti folosi unealta denumita "stamp" (stampila) care se gaseste in meniul tuturor programelor de editare foto.
Puteti elimina astfel scamele, punctele si defectele produselor. Nu lasati pete pe cartofi si resturi de ceapa sau carnati pe langa tocator! Oricat de buna ar fi reteta si oricat de apetisanta ar parea mancarea, lipsa curateniei si aspectul bolnav al ingredientelor va taia interesul (apetitul) vizitatorilor.

Retineti ca o imagine bine prelucrata si pusa la punct in care predomina curatenia, claritatea, limpezimea, denota in primul rand respect pentru vizitatorul blogului si in acelasi timp respect pentru propria munca.

Daca nu stiti sa editati ceva, intrebati un prieten sau cititi instructiunile din rubricile de help (tasta F1) din orice program de editare foto.

Ca sa nu va plictisesc prea mult si pentru ca v-am promis inca din primele randuri, va dau mai jos, in completare, cateva linkuri utile:

http://www.foto-magazin.ro/despre-fotografie_open.php?art=despre-fotografie_ken.php
http://www.f64studio.ro/det.php?id=209&pid=1845
http://www.updalles.ro/cursuri/3-cursuri-profesionale/16-tehnica-fotografica
http://www.cursuridefotografie.ro/numarul.htm

Voi reveni foarte curand cu o noua tema: Fotografia de produs si arta comunicarii.

8 comentarii:

Ina Todoran spunea...

Dana iti multumesc din suflet! Am sorbit fiecare cuvintel, fiecare fraza. Sincera sa fiu eu ador sa fotografiez insa nu am nicio cunostinta in ale artei fotografice. Dadeam intr-adevar vina pe aparat insa acum am invatat multe. F folositoare sfaturile tale Dana draga! Te pup si ma voi stradui sa le aplic. :-)

Alina spunea...

Foarte interesant si cred ca destul de instructiv pentru incepatori. Sper ca si alti bloggeri sa te citeasca: ma refer la cei care sunt constienti ca ei fac un fel de revista on-line, adica ceva adresat unui public care trebuie respectat, si nu doar un jurnal personal... In plus, fotografia de mancare e o chestiune sensibila, iar munca in sine o "arta" grea, care cere in primul rand studiu.
Eu una am lucrat cu imagine la multe reviste, iar de curand am inceput si cursul foto de la Dalles, si tot nu pot spune ca stapanesc atat de bine toate notiunile despre domeniul strict al fotografiei culinare. (Desi, pe blogul tau, recunosc de pilda ce poze sunt de agentie:) ) Dar nu pot decat sa admir pasiunea ta, respectul pentru imagine si munca de profesionist pe care o depui, impreuna cu partenerul tau (inteleg ca si el e fotograf).
In rest, foarte buna ideea cu topicul - astfel ajuti multa lume sa se perfectioneze! Felicitari sincere!

Anonim spunea...

Buna Alina si multumesc pentru comment!
Ma bucur ca am trezit interes cu articolul meu si sper sa fie de folos celor care cu adevarat vor sa afle :) mai mult. Surse sunt din belsug, de aceea am dat si cateva linkuri.
M-as bucura daca ai putea sa-mi dai exemplu de poza de agentie :)de pe blogul meu, sincer! Te rog, fa-mi placerea si indica-mi-le, pentru ca m-ai facut deja curioasa.
Sotul meu ma ajuta intr-adevar foarte mult, atat la fotografie cat si la decorarea preparatelor, pentru ca ne place sa ne distram impreuna cu astfel de lucruri. El nu este fotograf de meserie dar l-a prins cam tare acest hobby si a intrat in "lumea fotografilor amatori si profesionisti" cu care se intretine din cand in cand.
Ref. cursul de la Dalles, este foarte bun pentru inceput. Iti va da toate cunostintele introductive de care ai nevoie pentru a pasi pe lungul drum al cunoasterii catre... arta fotografica!

Anonim spunea...

Buna Ina, ma bucur daca ai gasit folositoare sfaturile mele.
Intentia mea este sa sugerez o abordare corecta a fotografiei.
In rest, depinde de fiecare cat de mult doreste sa-si imbogateasca cunostintele.
Te pup si iti doresc un week-end placut:)

Alina spunea...

Draga Dana, esti una dintre cele mai diplomate si delicate persoane pe care le-am cunoscut:) Puteai sa imi zici vreo doua de sa nu ma vad!:) Recunosc public ca toate pozele pe blogul tau iti apartin si sunt facute de tine. Asta ca sa nu existe vreun dubiu!
Oricum, blogul tau imi place nu doar pentru poze, ci pentru tot ce scrii: retete, sfaturi, idei! Imi place si ca ai definitivat un stil si ca ai consolidat ideea acelui onduleu cu umbra, in josul pozei: este elegant si totodata "apetisant".
O sa le spun si eu cateva lucruri fetelor care te citesc. Chestiuni mai degraba "de culoare" (nu foarte utile daca se apuca sa fotografieze, dar interesanate ca idee). Stiati, de pilda, ca in fotografia profesionista culinara "apa" nu este tocmai apa, ci... glicerina?! Asta pentru ca picaturile de apa s-ar evapora la lumina reflectoarelor, in timp ce glicerina este stabila!
Sau, de pilda, mai stiati ca, daca se fotografiaza mazare ori pastai de fasole verde, ca legumele sunt scoase pe farfurie mult mai devreme, inainte de a fi fierte? Nu de alta, dar mazarea fiarta nu este deloc apetisanta, ci micuta si zbarcita, in timp ce mazarea proaspata are o culoare minunata... La fel se intampla cu o multime de alte legume.

Anonim spunea...

Draga Alina, asa este.
Pentru a realiza fotografii de produs in scopuri publicitare, in special pentru produse culinare, se recurge la multe tehnici care de care mai trasnite.
Desi am participat la multe sedinte de acest gen si cunosc majoritatea tehnicilor utilizate, am considerat acest blog un hobby al meu personal... si al sotului meu :) si nu le-am aplicat.
Iata totusi cateva dintre secretele mele:
Am amenajat un spatiu pentru fotogrfiere in care sa nu intervina alta sursa de lumina decat cele doua veioze de birou pe care le folosesc orientandu-le in fel si chip, pana imi place cum ies imaginile.
Folosesc un recipient de stropit florile care are un dispozitiv de reglat jetul de apa pe care il folosesc ca sa dau prospetime fructelor si legumelor. Si, in plus, fac foarte multe fotografii dar postez doar una sau doua.

Asa cum am explicat si in retetele cu fructe (tarte, salate etc.), eu prepar o solutie gelatinoasa (care nu se incheaga tare) din suc de fructe si gelatina. In acest fel produsele isi pastreaza prospetimea dar pot fi si consumate. Noua nu ne place gelatina intarita, asa cum se obisnuieste sa se foloseasca pentru acoperirea tartelor cu fructe.

Sa stii, ca am vazut cum se fotografiaza salamurile si carnatii pentru reclama si nu mi-a mai trebuit de atunci sa consum asa ceva, crede-ma!

Dar ce prepar eu si fotografiez consumam cu placere noi si prietenii nostri, asa ca n-as aplica si n-as sfatui nici pe cititoarele mele sa aplice tehnicile utilizate in fotografia publicitara.

In plus, am avantajul ca nu gatesc decat din placere.

Ei, dar cred ca am zis destule...
Te pup si iti doresc un week-end placut!

gaby_d spunea...

multumesc mult pt postare.
citind si privind apoi fotografiile mele,am remarcat multe greseli de care nu tineam cont.
multumesc inca odata;)

Adina spunea...

Foarte interesant articolul iar informatiile, atat de utile, am sa le aplic si eu pe blogul meu, care este la inceput de drum. Multumesc foarte mult

Blog Widget by LinkWithin

TARTE DULCI

DESERTURI LA PAHAR

DESERTURI FEL DE FEL

SALATE SI SOSURI

GUSTARI DELICIOASE

BOMBOANE, CIOCOLATERIE

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from Clipe dulci si parfumate. Make your own badge here.

TORTURI

ALUATURI DULCI

CHECURI, MUFFINS, CUPCAKES

PATISERIE DULCE

Google translate

VA INVIT IN CASA NOUA!

Aparitii TV

INGHETATE, PARFAIT, SORBETURI

PREPARATE DIN PASTE

Food Sites Catalog

Vizitatori

Persoane interesate

Ma puteti gasi si aici:

Toate retetele sunt pe Petitchef

Bloguri delicioase